Begynder kursus i biavl 2024.

Kurset starter tirsdag den 19. marts 2024.

Mange haveejere kender problemet med at et frugttræ i haven ikke giver så meget frugt som forventet. Æblerne er skæve, jordbærrene er små og runkne. Det skyldes ofte manglende eller for dårlig bestøvning.

Har du hus og have bør du have et par bistader stående.

Hvis du har bier i haven vil de udveksle pollen mellem frugttræerne i nabolaget og du vil opleve, at alle får meget mere frugt på deres buske og træer, som følge af en meget bedre bestøvning.

Der bliver også flere frø, bær og frugter til fuglene, ikke blot i din egen have, men også i naboens, da disse fredelige insekter gerne flyver langt i jagten på nektar og pollen.

Her ud over er biavl er en spændende hobby for hele familien, hvor man kommer rigtigt tæt på et af de allermest spændende dyr i naturen.

Selvfølgelig vil du også kunne høste din egen honning. Et rent naturprodukt, som smager godt og som bl.a. er godt til en dårlig hals.

Hvis du kunne tænke dig, at blive biavler eller blot er nysgerrig, er dette kursus helt sikker noget for dig.

Kurset starter med 2 undervisningsaftner (tirsdage kl. 19.00-21.30) på Ll. Næstved skolen afd. Sandved, Grønbrovej 1, 4262 Sandved samt 1 aften hos en materialeforhandler.

Kurset fortsætter hen over sommeren med lektioner og praktisk biavl i foreningens skolebigård ved Fyrendal gods, hvor du under kyndig vejledning, passer en bifamilie indtil sæsonens afslutning sidst i september.

Alt i alt 20 lektioner.

Kurset koster kr. 700 kr. Og kan betales i Webshopen. Kvittering fremvises den første møde aften. Prisen på kurset er inklusiv 1/2 års medlemsskab af Danmarks biavlerforening.

På kurset undervises du af eksamineret kyndige biavlere, der selv har haft bier i mange år og som gerne øser ud af deres egne erfaringer.

Tilmelding/yderligere oplysning

Næstformand/Instruktør.

Frank Toftum, Tlf. 2245 8300   E-mail: f.toftum@gmail.com

Bestyrelsesmedlem/Instruktør

Ann Reitan Frost, Tlf: 2465 7231 E-mail: annfrost@mail.dk

Kursusprogrammet er som følger - ændringer kan forekomme for biavl er naturligvis afhængig af vind og vejr.

Undervisnings program.

Tirsdag d. 19. marts kl. 1900

-      Velkomst og introduktion til kursus

-      Bisamfundet

-      Bier i Danmark

-      Bigården

Tirsdag d. 26. marts

-      Besøg hos en materielforhandler

Tirsdag den 9. april

-     Årets gang i bigården forår

-     Den sunde bifamilie

-     Love og regler

Tirsdag den 16 april*

-      Bistadet og dets indretning

-      Vi ser til bierne 1. gang

Tirsdag den 30 april

-     Skolebigården

Tirsdag den 14. maj

-      Skolebigården

Tirsdag den 28. maj*

-     Honningbehandling

-    Honning som lægemiddel

-    Forberedelse til honningfratagning

Lørdag den 1. juni/ 8. juni

Datoen afhænger af vejret i foråret.

- Honningfratagning og slyngning/presning af honning

Tirsdag den 18. juni*

-   Årets gang sommer

-   Småfamilier

-   Vinterleje og småfamilier i praksis

Tirsdag den 25. juni

-   Vinterleje og småfamilier

Lørdag den 10. august

-   Slyngning, fodring og varroabehandling

Tirsdag den 13. august*

-   Årets gang efterår og vinter

-   Den gode indvintring

Tirsdag den 20. august

- Dronningeskift og varroabehandling

Lørdag den 27. august

- Kontrol af dronninger og fodring

De med * markerede dage foregår der også teoretisk undervisning. Vi mødes disse dage kl 1800.

Ret til ændringer forbeholdes

Del siden